Carbon 3

DIY - Do it Yourself

Sov Godt og vågn op frisk og vel udhvilet.

Godnat og sov godt.

Vi siger de ord hver eneste aften, uden at tænke over, hvor vigtig søvn egentlig er for vores velvære. De fleste af os, gør os ikke umage for at få en god nats søvn.
Vi glemmer at lære vores børn, hvordan de får en god søvn.

Tænk en gang, hvis dine forældre havde lært dig, hvordan man nemt falder i søvn.
Hvis du, så snart det var tid til at sove, kunne ligge dig, og på kommando sove.
Sådan er det faktisk for nogle mennesker. Det er ikke for sent, for dig at lære det.

Dine søvn omgivelser.

Inden vi kommer til indsovenings teknikken, så lad os kigge på de gode råd.
Du har sikkert hørt dem alle, men gentagelse skader ikke.
De fleste ved, at de skal udgå koffein inden sengetid. Det bedste er at stoppe alt indtag af koffein, inden kl. 16. Hvis du da ikke helt kan undgå/undvære kaffe og lignende.

Alkohol, har heller ikke just en positiv indflydelse på din søvn. Den hjælper måske på at falde i søvn, men kvaliteten af din søvn vil ide under det.

Soveværelset, som du forhåbentlig kun bruger til at sove i og sex, er vigtigt.
Selv den mindste smule lys, har indvirkning på din søvnkvalitet, har et nyt studie netop afsløret. Det samme gælder for akustikken i værelset. Er der forstyrrende lyde, har du dæmpet akustikken. Det kan være med bløde overflader på væggene. Gardiner, sengegavle, puder og planter, er alle med til at bedre akustikken.

Falde i søvn teknik.

Der findes en hel del teknikker, der kan hjælpe dig med at falde i søvn.
Vigtigst er rutine, vores hjerne elsker ting den kan sætte i kasser og ikke skal bruge energi på. Derfor er regel nr. 1. Gør det samme hver gang du skal sove.

Lige som det hjælper et barn, at have rutinen med nattøj og børste tænder. Hjælper det også dig, at have et fast mønster at følge.
En god rutine kunne se sådan ud: Sluk TV, computer og tlf. 1 time før sengetid.
Læs eventuelt lidt i en bog, med dæmpet belysning i resten af din bolig.
Luft ud i soveværelset, mens du børster tænder og tisser af.
Drik en lille tår vand, kroppen har godt af lidt væske til natten, men ikke så meget at du skal op og tisse, midt om natten.
Gå i seng og benyt afslapnings teknik eller meditation, hvis du kender til det.
Brug nedenstående vejrtræknings teknik.

4-7-8 Vejrtræknings Teknik.

Updated: maj 24, 2018 — 1:05 pm
Carbon 3 © 2016 Frontier Theme