Omega 3 olie – testbaseret kosttilskud, det handler om Inflammation og balance.

Du får med 95% sandsynlighed for lidt Omega 3 olie..
Hvis du ikke kan lide fisk, og af den grund er nervøs for, at du ikke får den rette mængde vitaminer og næringsstoffer, der typisk findes i fisk. Kan det være en ide at overveje at tage Omega 3 som kosttilskud.

Omega 3 olie er en af de mest solgte produkter, i kategorierne kosttilskud og naturlægemidler.
Det indeholder forskellige stoffer, der er nødvendige for din krop.
De kan afhjælpe en bred vifte af forskellige sygdomme, der i nogle tilfælde kan være livstruende.
Det er et naturprodukt og dermed ikke receptpligtigt, hvilket gør det til et let tilgængeligt kosttilskud.

Ifølge antropologiske forskning, indtog vores forfædre i samler og jæger kulturerne, Omega 3 og Omega 6 i forholdet ca 1 til 1 (1:1).
I dag indtager vi hele 10-25 gange så meget omega 6 end 3 fedtstof.
Det sætter os i en enorm ubalance, der kan give en konstant inflammations tilstand i kroppen.

Hvad er Omega 3?

Omega 3 er en langkædet flerumættet fedtsyre.
Som har en dobbeltbinding ved et kulstof atom.
Men alt dette bliver hurtigt for kemisk.
Det er måske vigtigere, hvad det gør.
Fiskeolie, har vist sig at have en glimrende effekt til menneskets helbred.
Det er godt for hjertet, godt for hjernen, godt for knogler og led, og faktisk godt for hele kredsløbet. Mens Omega 6 tænder inflammazonen slukker 3 for den igen.

Hvor meget Omega 3 olie skal man så have?

Jo, det afhænger selvfølgelig af hvor stor man er, men en typisk dosis sige at skulle bestå af 600-1000 mg omega 3.

Det nemmeste er dog at tage en omega 6/3 fedtsyrer test, som du i Danmark kan få gennem Zinzino.
En af de ting der er blevet klart, efter Zinzino fremlagde deres testresultater, af mere end 100.000 personer i Skandinavien.
Du skal indtage, i forhold til din vægt.
Deres balance olie skal man derfor have 0.15 x Kropsvægt i Kg = ml af deres omega 3 balance olie.
Hvis du vejer:
100kg = 15ml om dagen.
80kg = 12ml om dagen.
60kg = 9ml om dagen.

MAYBE WE GOT IT ALL WRONG?

I 60’erne blev man enige om, at et højt kolesterol tal fører til åreforkalkninger og blodpropper.
Hvordan kom de frem til det?

Ganske enkelt ved at observere, at der altid var meget kolesterol “klistret” fast på de årevægge, som var forkalkede. Altså, at det er kolesterolet, der blokerer, så en prop kan sætte sig fast.

Det svarer til at observere, at der altid er brandmænd til stede, når der er en brand og dermed konkludere, at det er brandmændene, der er skyld i branden.

For ingen spurgte dengang HVORFOR kolesterolet satte sig fast?
Når kroppen danner en kronisk inflammation i åren, vil LDL kolesterolet forsøge at reparere det.

Det sætter sig derfor på det inflammerede område på åren, som et plaster. Hvis ikke der er rigeligt med gode antioxidanter tilstede i blodet, som beskytter mod oxidering, vil LDL kolesterolet begynde at harske.

NU påkaldes immunforsvaret og det kommes endnu tykkere lag plaster på for at indkapsle det harske kolesterol, og for hver gang bliver der mindre og mindre plads i blodårevæggen og risikoen for en blodprop er nu tilstede.

HVORFOR dannes der så en kronisk inflammation?

Der kan være mange årsager som, rygning, stress, mangel på motion og mangel på søvn. En anden meget stor årsag er den kost vi spiser.
Her kan vi igen bruge ildebranden og brandmændene. Planteolie SKABER inflammationer (brand) i kroppen,

Omega-3 olier DÆMPER inflammationer (Brandmænd). Og vi får ALT for lidt omega-3.
Vi får også alt for lidt antioxidanter, som netop skal forhindre harskning af fedtsyrer i kroppen, herunder LDL kolesterolet.

Så ind med mere omega-3 og flere antioxidanter.
Læs mere i denne artikel fra healthandscience.eu (siden åbner i et nyt faneblad).

 

Hvorfor har kroppen brug for Omega 3?

Som nævnt indeholder Omega 3, en masse gode stoffer.
De er livsnødvendige for vores krop.
For eksempel har man flere gange bevist at fiskeolier af forskellig art kan have en forebyggende effekt på alle mulige ubehageligheder i kroppen.
En af de ting Omega 3 er særligt god til er at stabilisere hjerterytmen.
Hvilket sænker risikoen for hjerterytmeforstyrrelser, heriblandt hjertestop.

Derudover er det påvist, at det modvirker sammenklumpning af blod og fedt i årene.
Hvilket nedsætter risikoen for blodpropper betydeligt.
Endnu et hovedpunkt hvor Omega 3 hjælper vores krop er i forbindelse med blodtryk.
Omega 3 udvider vores blodårer.
Hvilket gør at blodet lettere kan strømme igennem, så hjertet ikke skal arbejde nær så hårdt for at pumpe blodet rundt.
Dette bevirker i sidste ende at vores blodtryk sænkes.
Ud over alt dette er det et rigtig godt middel, mod forskellige inflammatoriske sygdomme.

Inflammatoriske sygdomme er dem der involverer betændelse.
Nogle af disse sygdomme ses oftere end andre, og hyppigheden af disse sygdomme kan i nogle tilfælde skyldes manglen på Omega 3.
De mest velkendte sygdomme, der enten kan lindres eller forebygges.
Det er blandt andet eksem, astma, diabetes og kræft.

Endeligt bruger vores hjerne, en del DHA som findes i fiskeolie.
Især når det kommer til hukommelse og humør.
Dette betyder altså at vi husker bedre og har mindre omskifteligt humør hvis vi får den rette mængde Omega 3.

Hvorfor bruge kosttilskud?

Vi danskere spiser efterhånden mindre og mindre fisk.
Dette kan blandt andet skyldes mængden af færdigretter i vores kost.
Desuden at en del ikke bryder sig om smagen af fisk.
Det siges at man bør spise fisk mindst to gange om ugen samt flere gange om ugen som pålæg.
Hvis du allerede nu kan sige at du ikke opfylder dette, kan det være en god ide at tage det som kosttilskud.

Hjælper på helbredet.

Man hører altid om, at man skal spise dit og spise dat, for at holde sig sund.
Man ser familier som hver morgen sluger op til flere piller.
Det er for at få alle de daglige vitaminer og mineraler som man skal have.
Dette kan man også sagtens gøre.
Men faktum er bare, at de altså også findes i almindelige danske fødevarer, og derfor er lette at få.
Men skulle man af mærkelige årsager ikke få det gennem enten fisk- eller planteolie, så er det naturligvis godt at tage sin tilskud.

Omega 3 virker på en masse gode ting.
Det kan mindske risikoen for åreforkalkning, og derved blodpropper (læs hjerteforeningens anbefaling her).
Det er svært at finde en som kan argumentere for, hvorfor det er en dårlig ting.
Det kan desuden minimere risikoen for at udvikle andre sygdomme såsom kræft og diabetes.
Det er ydermere også dokumenteret, at det kan hjælpe på humør og hukommelse.
Det er så at sige en form for hjerne medicin.

omega 3

Man skal dog huske på, at det selvfølgelig ikke er noget mirakelmiddel.
Man kan ikke bare spise sin O3, og så rende og føle sig sikker på, at man aldrig nogensinde bliver syg. Sådan fungerer det desværre ikke.
Man er nødt til stadig og få en masse andre mineraler og vitaminer ind gennem kosten.
De kan supplere det gode arbejde.

Blodet oplever store forbedringer med Omega 3

Når det gælder blodet, så er de mange gavnlige fordele, ikke er til at komme udenom.
De forebygger blodpropper og åreforkalkning, for nu blot at nævne nogle af fordelene, men de vil også samtidig mindske risikoen for hjertestop betydeligt.
Hemmeligheden bag dette er kolesteroltallet, eftersom at omega 3 vil modvirke de forskellige partikler i dit blod, som ellers mudrer gennemstrømningen til og forårsager forkalkninger.

Når det optages igennem kosten, vil fedtsyrerne nemlig erstatte andre fedtsyrer.
Hvilket blandt andet er i kolesterol.
Disse fedtsyrer er langt mere formelige, bøjelige og bevægelige end de andre, mere stive fedtsyrer.
At undgå hjerte-kar-sygdomme vil altså være, et godt incitament til at begynde med at indtage O3 dagligt, som en del af den hverdagslige rytme.

Det er en flygtig fedtsyrer.
Vi danner ikke 1 million nye celler præcist kl. 8:00 når vi indtager vores tilskud om morgenen.
Døgnets ca. 1 million nye celler dannes løbende, hele døgnet.
Når omega 3 bliver pakket ind i polyfenoler, beskyttes den mod ilt (oxidativt stress) og vi har glæde af den i vores krop, i helt op til 35 timer.
Balance på 12-1 svarer til, at forsøge at bygge et hus ud af 12 mursten og 1 gang mørtel.
Hvis du har set en murer lægge mursten, ved du at det altid er 1 mursten og derefter 1 gang mørtel.

Omega 3 er en stor gevinst for kroppen.

At tage Omega 3 kosttilskud, er en stor gevinst for kroppen, da fedtsyrer betydeligt forbedrer sundheden.
Hvis du ønsker at holde en god sundhed.
Hvor kroppen holdes stærk og i den bedst mulige balance, så er omega 3 en central del af den daglige kost.
Det fedtsyrer er olier som er blandt andet er indeholdt i fisk.

Det er dog ikke alle danskere som ligefrem ønsker at spise fisk hver eneste dag.
Så for disse personer kan det være gavnligt med et kosttilskud.
En kapsel eller to med omega 3 hver dag, som kan sluges med et stort glas vand.
Hvordan man end får sit omega 3 er egentlig underordnet, og man kan i sidste ende blot slå helt fast at denne olie er en vigtig spiller til kroppens velbefindende.

En af grundene til at omega 3 er så vigtigt i den daglige kost er at det er en fedtsyre som kroppen ikke selv kan danne. Sådan er det med nogle stoffer, hvor kroppen selv har mulighed for at sætte det sammen, men omega 3 er hvad der kaldes en essentiel fedtsyre, hvilket nødvendiggør at den skal tilføres igennem kosten (kroppen har blot en begrænset evne til selv at producere eicosapentaensyre, forkortet EPA, og ligeledes også dokosahexaensyre, forkortet DHA).

Omega 3 Balance forbedrer hjernens kapacitet

Fedtsyrer er blandt andet vigtige i mange af kroppens centrale dele: hjernen for nu at nævne en af de allervigtigste.
Det er ganske kendt af mange at en daglig indtagelse af omega 3 vil kunne skærpe hjernens formåen og der er ganske givet noget om snakken.
Det har noget at gøre med, at disse fedtsyrer gør cellevæggene mere smidige, hvilket i hjernens tilfælde betyder at de forskellige impulser og signaler transmitteres lettere og mere frit cellerne imellem.

Mange bøger og artikler der fokuserer på sundhed og kost, vil derfor understrege at indtagelse af omega 3 fedtsyrer vil gøre dig skarpere.
Hjernekapaciteten bliver i høj grad forbedret, man får en mere effektiv hukommelse og man vil komme til at tænke hurtigere.

Det slukker for inflammation.

I forbindelse med de forskellige fedtstoffer, som ophober sig i kroppen og dernæst bevæger sig igennem dem, vil omega 3 forhindre inflammation og betændelse.
Når det kommer til risikoen for gigt, så er der mange mennesker som indtaget ingefær i kosten, enten i pille form eller skåret ud i deres aftensmad, men det vil også have en positiv indvirkning, på udviklingen af gigt i kroppens forskellige dele.
De betændelses sygdomme, som skaber den kroniske leddegigt, for eksempel EPA, bliver nemlig bekæmpet som følge af omega 3s tilstedeværelse i kroppen.

Hvis man allerede har smerter i forbindelse med gigt, kan omega således gå ind og dulme smerterne.
Desuden modarbejde den betændelsesproces der forekommer.
Så man ikke går rundt og har nær så meget ondt som man plejer.
Men også inden smerterne overhovedet forekommer, således at man er på forkant i forhold til risikoen for gigtudvikling.

Omega 3 er vigtigt, men hvorfor?

Der er mange ting vores kroppe skal have for at kunne fungere helt som de skal.
Man kan let glemme nogle af dem, og det er meget forskelligt hvor vigtigt det er for os at vi skal have dem.
Der er ting som vand vi bare skal have for at overleve.
Så er der andre ting, vi som sådan ikke har brug for, for at kunne overleve.

Men nærmere for at vores krop skal kunne virke bedre, og at vi skal få et bedre liv.
Omega 3 er en af dem der er nødvendige at få, for vores krop kan ikke selv producere det.
Omega 3 hjælper for eksempel til, at dit hjertekredsløb, din hjerne og dine led kan fungere optimalt.
Som du måske kan høre, så er disse ting ganske vigtige. For at du kan leve et liv der er fornuftigt, og ikke bare gør ondt hele tiden.

 

Updated: 24. marts 2020 — 21:53