nr 1 på google

Søgemaskine optimering er mere end bare at ligge nr. 1 på Google.
Sandheden er, at størstedelen af dem der søger efter noget, ved hjælp af google, aldrig kigger længere end side 1.
Dine konkurrenter benytter sig allerede, af de her strategier.
Hvis ikke du begynder nu, må din hjemmeside forblive bagerst i køen.

Leder du efter et godt SEO kursus?
Så KLIK HER, det er Nemt, Hurtigt, Online & Billigt.

Søgemaskineoptimering for begyndere.

Søgemaskine optimering er en komplet gennemgang, af din hjemmeside. Så den fremstår mest attraktiv for Google.
Men for at sparer dig, for en unødvendig udgift, vil jeg herunder, give dig de vigtigste punkter.
Der er nemlig meget, du kan klare selv, uden en SEO Coach eller SEO Ekspert.
SEO betyder, Search Engine Optimization eller på dansk Søgemaskine optimering.

Øverst på google

Onsite søgemaskine optimering = Teksten, på din hjemmeside.

Hvor meget tekst, er der på din side.
Hvordan er den stillet op og er den relevant, i forhold til det du gerne vil findes for.
For det første, er alt under 600 ord, på en side, alt for lidt.
Du skal gerne over 1000 ord pr artikel eller side du laver.

Med mindre du er i en niche uden konkurrence, eller blot vil findes på hjemmesidens navn.
Derfor er det første du skal sørge for, at skrive en tekst på minimum 600 ord.
For det andet, skal indholdet af teksten være relevant, i forhold til det budskab, du vil sende med din hjemmeside.
For det tredje, skal der være nok punktummer, kommaer, overskrifter og sektioner.
Hvis du har din hjemmeside i WordPress, er der et godt plugin der kan hjælpe dig med, at holde styr på alle de her parametre.
Plugin’et hedder RankMath.

Overskriften og URL.

“Dinhjemmeside.dk/en-ny-side”, som du skriver ind i din Browser, kaldes en URL hvilket betyder Universal Resource Locator.
Det er vigtigt at den side du laver, har din søgefrase/keyword som URL.
Vil du eksempelvis findes, når folk søger på “Søgemaskine optimering”, skal ordene søgemaskine optimering helst fremkomme så tidligt i URL som muligt.
Det vil sige, at Dinhjemmeside.dk/søgemaskineoptimering er godt, men søgemaskineoptimering.dk er bedre.
Bruger du f.eks. WordPress til at lave din hjemmeside med, så er det ret enkelt, at rette det til.
Hvis du ikke selv kan klare opgaven, er den så vigtig, at du bør betale dig fra det.
SEO expert udfører evt. den opgave.

Søgemaskine optimering er også Billeder og infografik.

Det er vigtigt, at din hjemmeside ikke kun består af tekst. Indsæt derfor relevant billeder, eller infografik.
En god infografik, kan gavne din hjemmeside på mange måde. Den kan nemt vise en kompliceret process.
Den kan være en kilde til uendelig mange links.
Det vigtigste, at huske omkring billeder i forhold til søgemaskine optimering, er at deres alternative tekst skal indeholde dit søgeord eller søge frase.

Søgemaskineoptimering

Linkbuilding.

Linkbuilding er en vigtig komponent i søgemaskine optimering, men også den du har mindst indflydelse på.
Linkbuilding betyder anbefalinger af din hjemmeside, fra andre hjemmesider.
Du kan læse mere om det, på denne side.
Det vigtigste at forstå, er dog at ud over hvordan din hjemmeside ser ud for google, så er spørgsmålet.
Hvem anbefaler din side.
Hvis en hjemmeside med stor troværdighed, anbefaler din hjemmeside, så kommer den højere op på Google.

På samme måde, som du spørg dine venner, hvis du skal bruge en god Frisør.
Spørg Google, alle de hjemmesider den kender, hvilken Frisør de mener er bedst.
Flere anbefalinger, betyder højere position på Google.
Alle Links, er dog ikke lige gode. For eksempel vil du nok sætte en kvindes anbefaling af Frisør højere, hvis du selv er kvinde.
Lige som du sikkert hellere, vil have en anbefaling fra en, der selv har hår på hoved, kontra en der aldrig bliver klippet.

Forskellige former for Links.

Linkbuilding har nærmest udviklet sig til en kunstform.
Det er nemlig ikke lige gyldigt hvem der linker til dig, eller hvor på din hjemmeside de linker til.
Google har en, til del ukendt algoritme, som forsøger, at udregne de bedste fremvisninger, i forhold til det brugeren søger efter.
Samtidig skal Google forsøge, at skelne mellem, hvad der er reelt godt indhold.
Hvad der er ægte anbefalinger og hvilke der er falske.

Det er derfor vigtigt, at din hjemmeside har en differencieret linkprofil.
Hovedparten af de backlinks du får, bør komme fra branche relevante hjemmesider med høj troværdighed.
Der skelnes mellem såkaldte Do-Follow links og No-follow links.
Do-follow giver din side, det der betegnes som linkjuice.
Men et godt No-Follow link, kan sagtens være bedre, set ud fra Google’s bedømmelse af din sides troværdighed.

Links, Backlinks, Direct og Deeplinks.

Backlinks og links er reelt det samme, om noget kan man sige, at links blot er en forkortelse af backlinks.
Det der har betydning, er om det er Direkte eller Dybe links.
Det vil sige, om de peger direkte til forsiden eller om de peger dybt, til en af undersiderne på din hjemmeside.
Begge slags, har sin berettigelse.
Dog er det værd at nævne, at 80% af dine indkommende links, bør gå direkte til forsiden.

Søgemaskine optimering
søgemaskine optimering

Hvordan du får links.

Hvis du har en god hjemmeside, der ligger godt på Google.
Så er der en sandsynlighed for, at folk automatisk anbefaler din side.
Specielt hvis den indeholder infografik eller andet brugbart værktøj.
Men er du lige startet, så er der ingen der kender din side.

Husk også de interne links, altså dem hvor du linker til andre artikler på din egen side.
For eksempel kan jeg anbefale dig, at læse artiklen her på siden om opsætning af hjemmeside med webshop.
Det er et internt link.

Desuden ligger sikkert ikke højt nok på Google, til at folk finder den.
Derfor skal du selv ud og lede efter steder, hvor du kan få lov at oprette et link.
Eller betale andre, for at udfører din linkbuilding.
Den første løsning er meget tidskrævende, mens den anden typisk koster en formue.

Hvad søgemaskine optimering kan betyde for dig.

Jeg har selv, gennem mange år, forsøgt mig med begge muligheder.
Først brugte jeg uendelig lang tid, på selv at finde link muligheder.
Det var utrolig tidskrævende og gav dårlige resultater.
Mest fordi de steder jeg fandt, som nybegynder, var en dårlig kvalitet.
Men også set ud fra, at de timer jeg brugte på det, kunne være brugt på min forretning.

Jeg købte mig så til linkbuilding, hvilket kostede alt fra 2000,- til 5000,- kr. for 5 til 10 links.
Men det hjalp mig til at se, virkningen af gode anbefalinger.
Her får du 10 super enkle tricks, der alle booster din placering på google.
Du kan sikkert implementere dem hurtigere end det tager mig at skrive artiklen.
De bliver uddybet længere nede, men her får du dem først i punktform.

  1. Få indekseret din side korrekt!
  2. Tilføj en tabel (som den her).
  3. Komprimer ALLE billeder.
  4. Fjern datomærkning.
  5. Artiklernes længde.
  6. Overskrifter.
  7. Lokal SEO
  8. Tidsbesparring (ting du skal holde op med).
  9. Din “Om mig” side.
  10. Publicer på det bedste tidspunkt og vis det.
cyber sikkerhed

Få indekseret din side korrekt!

Google skal nok finde din side, de ved det næsten før du selv gør.
Men der er alligevel måder, at gøre opmærksom på sin hjemmeside og sine artikler på.
Så er du sikker på, at Google finder det med det samme

Dette kaldes for XML sider, eller sitemap, og er egentlig blot en oversigt over dine sider, så søgemaskiner nemt kan finde rundt.
Man kan lave en xml side manuelt, men der er massere af plugins der kan gøre det for dig automatisk.
Hvis din hjemmeside er lavet i wordpress, så laver wordpress helt automatisk denne søgemaskine optimering for dig.

Tilføj en tabel som søgemaskine optimering.

Google viser ofte en tekst bid, kaldet snippet, i toppen af google søgninger.
De begyndte på det i 2018 og det er lige så stille ved at ske ved alle google søgninger.
Det de helst vil vise, er let og overskueligt info, som f.eks en tabel.
Fuldstændig lige som den, du læste i toppen af denne artikel.

Google viser dem ikke bare fordi de er pæne, men også fordi det som bruger er nemt og overskueligt.
Det google jo forsøger at gøre, er at levere de bedste og mest relevante resultater hver eneste gang.
Det er derfor virlig god søgemaskine optimering, at skrive sin tekst så google fanger den som “snippet”.

Komprimer ALLE Billeder.

En sides load tid, er endnu en parameter, hvor forbrugerne vil have optimering.
Det største dødssynd i dag, er jo næsten at have en langsom hjemmeside.
Der er mange ting der kan gøre din hjemmeside langsom, du kan læse hvordan du sætter din hjemmeside optimalt op, i denne artikel jeg har skrevet.

MEN her og nu kan du gøre en ting, virkelig nemt og hurtigt.
Den er også den ting, der formodentlig har størst betydning for din hjemmeside hastighed og over temaet.
Jeg taler selvfølgelig om, at komprimere din billeder.
Du gør det nemmest og bedst med et plugin der hedder “Shortpixel”.

Eventyr forberedelse

Du kan lave gratis søgemaskine optimering af 100 billeder. Skal du søgemaskine optimere flere, koster det vist $10,- for 10.000 billeder.
Hvilket er billigt og spare dig en masse tid, frem for hvis du selv skulle gøre det i photoshop.

Fjern datomærkningen.

Til forskel fra fødevarer industrien, må man gerne undlade at datomærke sin artikler.
Google har som sådan ikke noget imod gamle sider. Men det har brugerne og hvis en bruger har valget, mellem din artikel der er 3 år gammel, og en artikel der er 1 år. Ja så vælger de altså den nye artikel, de fleste gange.
Man kan sige at det ikke er direkte søgemaskine optimering. Men hvis du ligger øverst på google og folk ikke klikker på din side alligevel, fordi de kan se den er gammel, så har du spildt alt din søgemaskine optimering alligevel.

Der findes et plugin til WordPress, der hedder WP Old date remover.
Installer det, og sæt det til at fjerne datoen fra artikler, ældre end 3 måneder.
På den måde undgår du nemt, at brugerne springer din artikel over.

Artiklernes længde i forhold til søgemaskine optimering.

Kort er godt, mere er bedre!
Ja, det er en stor ranking faktor, hvor lang en tekst er.
Typisk er det ikke nemt bare at skrive ord, hvis man ikke har noget at skrive om.
Derfor antager google også, at jo længere en artikel er (indtil et vist punkt) jo bedre dækker den også emnet.
Dog er opskrifter og artikler som dem ikke altid bedre fordi de er lange.

Computer ekspert

En tommelfingerregel er at dine artikler skal være mindst 600 ord lange og helst over 1200 ord.
Men nogle artikler kan med fordel være over 3000 ord.
Sørg dog altid for, at du kun skriver det der er nødvendigt.
Google er jo klog, de kan godt regne ud, at hvis du har 3000 ord, men 99% af brugerne hopper tilbage til søgesiden efter 5 sekunder, så er det sikkert en dårlig artikel.

Uanset hvor meget søgemaskine optimering du har lavet, bliver dårlige artikler altid smidt om på side 199 😉

Overskrifter.

Jeg klikker ikke bare på nr. 1 jeg læser overskriften og hvis den fortæller mig, at jeg formodentlig kan finde det jeg søger, så klikker jeg på den. Hvis ikke, ja så læser jeg nr 2 osv.
Selv om det er rart at være nr 1, så er det lige så fint at være 2 eller 3, hvis man har den bedste overskrift.

Hvis du vil skrive om et emne, så google selv emnet og se hvad det er folk oftest søger på og hvad de andre overskrifter siger. Du kan være sikker på, de fleste af dem er elendige og du kan skrive noget bedre.

Lokal SEO.

Her er nok den største fejl, de fleste mindre virksomheder og butikker glemmer, eller ikke gider bruge tid på. Lokal SEO er SÅ vigtig, at du slet ikke forestiller dig hvor meget det kan give dig.
Vi er ofte alt for fokuserede på, at vi skal bare ligge nr 1 på google, så kommer kunderne af sig selv.
Men de fleste der skal bruge en frisør er pænt lige glade med om du ligger nr. 1 hvis du bor i den modsatte ende af landet.

Lokal SEO optimering

Med ganske få informationer, kan du sikre at du bliver fundet af alle dem der bor i nærheden af dig. Hvilket også er dem der højst sandsynligt vil handle hos dig.
For selv om vi gladeligt handler på nettet, så vil vi gerne have det vibestiller med det samme. Hvis jeg skal købe computerdele, kan jeg handle hos Komplett, Proshop og Dustin osv. eller jeg kan gå over på den anden side af gaden hos Fcomputer og betale lidt ekstra, men få det med det samme.

Lad de lokale finde dig, og derfor bår du have navn, fuld adresse, telefon nummer og mail på din hjemmeside, samt tilmelde det google adresse kartotek, krak, eniro osv.

Tidsbesparring (ting du skal holde op med).

Stop med at bruge plugins der fortæller dig, hvad du skal skrive i f.eks meta tag osv. Faktisk bør du helt lade være at bruge meta tags, for google er faktisk bedre til et finde den info end du er til at skrive den.

Det jeg mener med det er, at din side om bananplanter kan findes på mange søgeord, og google tager så den bid af din tekst, der matcher den søgefrase bedst. Men hvis du definere en meta beskrivelse, så skal google vise den hver gang, og den dækker ikke bedst hver gang.

Du spare derfor både tid og giver brugerne en bedre oplevelse. Win win!

Din “Om mig” side.

Du har selvfølgelig en “om mig” side ikke sandt?
Hvis ikke så se at få den oprettet. Google går efter autoritet og en vigtig ting er, at folk kan se info på den person der befinder sig bag hjemmesiden.

Hvis du læste efter i forrige punkt, om lokal seo, så er det helt med på hvad der som minimum skal stå på din “Om mig” side.
Men du kan gøre mere, for du kan linke fra alle sociale medier du er på, til din profil på hjemmesiden. På den måde kan google verificerer, at du også er den du siger du er.
Hvis du er er blevet nævnt i en podcast, eller på en anden side, så få dem til at linke til dig. Hvis de ikke vil det, så link fra din “Om Mig” side, til dem, så folk kan se det var der du blev nævnt.

Publicer på det bedste tidspunkt og vis det.

Det er vigtigt hvornår du udgiver dine artikler og hvordan du gør opmærksom på dem.
Der findes et plugin der hedder subscribers.com.
Du har måske lagt mærke til, at nogle sider tilbyder at notificere dig, og du skal være Allow eller Block.
Hvis du siger ja tak, altså Allow, så sender de dig en notifikation, hver gang de udgiver et ny artikel. Du kan se hvordan det fungere på min side om kaffe.

hjemmeside optimering

Plugin’et er gratis op til 200 brugere, og derefter er det vist $20,- op til 10.000 eller sådan noget sindsygt.
Jeg får ikke penge for, at anbefale det, men bruger det selv og får lidt ekstra besøgende på den måde.

Det er nemlig vigtigt, hvornår du udgiver en artikel.
Hvis dit indhold f.eks. henvender sig til hobby folket, er det måske bedst at sende det ud fredag. Men hvis det henvender sig til folk der søger job, så er der sikkert flest der læser med mandag morgen.

Categories:

Tags:

Comments are closed