10 SEO tricks du kan fixe på 10 min. (GOOGLE BOOST)

Så du har en hjemmeside, og selvfølgelig vil du gerne ligge øverst på google, når folk søger efter det du tilbyder.
Her får du 10 super enkle tricks, der alle booster din placering på google.
Du kan sikkert implementere dem hurtigere end det tager mig at skrive artiklen.
De bliver uddybet længere nede, men her får du dem først i punktform.

  1. Få indekseret din side korrekt!
  2. Tilføj en tabel (som den her).
  3. Komprimer ALLE billeder.
  4. Fjern datomærkning.
  5. Artiklernes længde.
  6. Overskrifter.
  7. Lokal SEO
  8. Tidsbesparring (ting du skal holde op med).
  9. Din “Om mig” side.
  10. Publicer på det bedste tidspunkt og vis det.

Der er virkelig mange “guru’er” der vil forsøge, at overbevise dig om at SEO er svært.
Men faktum er, at det er relativt nemt, og de fleste kan lære det basale på kort tid.
Derfor vil jeg gøre mit bedste for, at klæde dig på til opgaven.
På den måde kan du selv bestemme, om du vil bruge tiden på det eller betale dig fra det.

cyber sikkerhed

Få indekseret din side korrekt!

Google skal nok finde din side, de ved det næsten før du selv gør.
Men der er alligevel måder, at gøre opmærksom på sin hjemmeside og sine artikler på.
Så er du sikker på, at Google finder det med det samme

Dette kaldes for XML sider, eller sitemap, og er egentlig blot en oversigt over dine sider, så søgemaskiner nemt kan finde rundt.
Man kan lave en xml side manuelt, men der er massere af plugins der kan gøre det for dig automatisk. Måske du allerede har installeret et plugin der kan.

Tilføj en tabel.

Google viser ofte en tekst bid, kaldet snippet, i toppen af google søgninger.
De begyndte på det i 2018 og det er lige så stille ved at ske ved alle google søgninger.
Det de helst vil vise, er let og overskueligt info, som f.eks en tabel.
Fuldstændig lige som den, du læste i toppen af denne artikel.

Google viser dem ikke bare fordi de er pæne, men også fordi det som bruger er nemt og overskueligt.
Det google jo forsøger at gøre, er at levere de bedste og mest relevante resultater hver eneste gang.

Komprimer ALLE Billeder.

En sides load tid, er endnu en parameter, hvor forbrugerne vil have optimering.
Det største dødssynd i dag, er jo næsten at have en langsom hjemmeside.
Der er mange ting der kan gøre din hjemmeside langsom, du kan læse hvordan du sætter din hjemmeside optimalt op, i denne artikel jeg har skrevet.

MEN her og nu kan du gøre en ting, virkelig nemt og hurtigt.
Den er også den ting, der formodentlig har størst betydning for din hjemmeside hastighed og over temaet.
Jeg taler selvfølgelig om, at komprimere din billeder.
Du gør det nemmest og bedst med et plugin der hedder “Shortpixel”.

Eventyr forberedelse

Du kan gratis optimere 100 billeder, tror jeg det er. Skal du komprimere flere, koster det vist $10,- for 1.000 billeder. Hvilket er billigt og spare dig en masse tid, frem for hvis du selv skulle gøre det i photoshop.

Fjern datomærkningen.

Til forskel fra fødevarer industrien, må man gerne undlade at datomærke sin artikler.
Google har som sådan ikke noget imod gamle sider. Men det har brugerne og hvis en bruger har valget, mellem din artikel der er 3 år gammel, og en artikel der er 1 år.
Ja så vælger de altså den nye artikel, de fleste gange.

Der findes et plugin til WordPress, der hedder WP Old date remover.
Installer det, og sæt det til at fjerne datoen fra artikler, ældre end 3 måneder.
På den måde undgår du nemt, at brugerne springer din artikel over.

Artiklernes længde.

Kort og godt, mere er bedre!
Ja, det er en stor ranking faktor, hvor lang en tekst er.
Typisk er det ikke nemt bare at skrive ord, hvis man ikke har noget at skrive om.
Derfor antager google også, at jo længere en artikel er (indtil et vist punkt) jo bedre dækker den også emnet. Dog er opskrifter og artikler som dem ikke altid bedre fordi de er lange.

Computer ekspert

En tommelfingerregel er at dine artikler skal være mindst 900 ord lange og helst over 1200 ord. Men nogle artikler kan med fordel være over 3000 ord.
Sørg dog altid for, at du kun skriver det der er nødvendigt.
Google er jo klog, de kan godt regne ud, at hvis du har 3000 ord, men 99% af brugerne hopper tilbage til søgesiden efter 5 sekunder, så er det sikkert en dårlig artikel.

Dårlige artikler bliver smidt om på side 199 😉

Overskrifter.

Jeg klikker ikke bare på nr. 1 jeg læser overskriften og hvis den fortæller mig, at jeg formodentlig kan finde det jeg søger, så klikker jeg på den. Hvis ikke, ja så læser jeg nr 2 osv.
Selv om det er rart at være nr 1, så er det lige så fint at være 2 eller 3, hvis man har den bedste overskrift.

Hvis du vil skrive om et emne, så google selv emnet og se hvad det er folk oftest søger på og hvad de andre overskrifter siger. Du kan være sikker på, de fleste af dem er elendige og du kan skrive noget bedre.

Lokal SEO.

Her er nok den største fejl, de fleste mindre virksomheder og butikker glemmer, eller ikke gider bruge tid på. Lokal SEO er SÅ vigtig, at du slet ikke forestiller dig hvor meget det kan give dig.
Vi er ofte alt for fokuserede på, at vi skal bare ligge nr 1 på google, så kommer kunderne af sig selv.
Men de fleste der skal bruge en frisør er pænt lige glade med om du ligger nr. 1 hvis du bor i den modsatte ende af landet.

Lokal SEO optimering

Med ganske få informationer, kan du sikre at du bliver fundet af alle dem der bor i nærheden af dig. Hvilket også er dem der højst sandsynligt vil handle hos dig.
For selv om vi gladeligt handler på nettet, så vil vi gerne have det vibestiller med det samme. Hvis jeg skal købe computerdele, kan jeg handle hos Komplett, Proshop og Dustin osv. eller jeg kan gå over på den anden side af gaden hos Fcomputer og betale lidt ekstra, men få det med det samme.

Lad de lokale finde dig, og derfor bår du have navn, fuld adresse, telefon nummer og mail på din hjemmeside, samt tilmelde det google adresse kartotek, krak, eniro osv.

Tidsbesparring (ting du skal holde op med).

Stop med at bruge plugins der fortæller dig, hvad du skal skrive i f.eks meta tag osv. Faktisk bør du helt lade være at bruge meta tags, for google er faktisk bedre til et finde den info end du er til at skrive den.

Det jeg mener med det er, at din side om bananplanter kan findes på mange søgeord, og google tager så den bid af din tekst, der matcher den søgefrase bedst. Men hvis du definere en meta beskrivelse, så skal google vise den hver gang, og den dækker ikke bedst hver gang.

Du spare derfor både tid og giver brugerne en bedre oplevelse. Win win!

Din “Om mig” side.

Du har selvfølgelig en “om mig” side ikke sandt?
Hvis ikke så se at få den oprettet. Google går efter autoritet og en vigtig ting er, at folk kan se info på den person der befinder sig bag hjemmesiden.

Hvis du læste efter i forrige punkt, om lokal seo, så er det helt med på hvad der som minimum skal stå på din “Om mig” side.
Men du kan gøre mere, for du kan linke fra alle sociale medier du er på, til din profil på hjemmesiden. På den måde kan google verificerer, at du også er den du siger du er.
Hvis du er er blevet nævnt i en podcast, eller på en anden side, så få dem til at linke til dig. Hvis de ikke vil det, så link fra din “Om Mig” side, til dem, så folk kan se det var der du blev nævnt.

Publicer på det bedste tidspunkt og vis det.

Det er vigtigt hvornår du udgiver dine artikler og hvordan du gør opmærksom på dem.
Der findes et plugin der hedder subscribers.com.
Du har måske lagt mærke til, at nogle sider tilbyder at notificere dig, og du skal være Allow eller Block.
Hvis du siger ja tak, altså Allow, så sender de dig en notifikation, hver gang de udgiver et ny artikel. Du kan se hvordan det fungere på min side om kaffe.

hjemmeside optimering

Plugin’et er gratis op til 200 brugere, og derefter er det vist $20,- op til 10.000 eller sådan noget sindsygt.
Jeg får ikke penge for, at anbefale det, men bruger det selv og får lidt ekstra besøgende på den måde.

Det er nemlig vigtigt, hvornår du udgiver en artikel.
Hvis dit indhold f.eks. henvender sig til hobby folket, er det måske bedst at sende det ud fredag. Men hvis det henvender sig til folk der søger job, så er der sikkert flest der læser med mandag morgen.

Updated: 14. januar 2020 — 18:55